1. 11. 2016
1. listopadu došlo k zásadní změně při platbě daně z nabytí nemovitosti.
Česko bylo jeden z mála států, kde daň při prodeji nemovitosti hradil prodávající. Nyní se tedy jedná spíše o narovnání jakéhosi standardu, byť se to mnohým z nás nelíbí.
Došlo ale ještě k jedné zásadní změně. Nyní už se nemůže prodávající a kupující domluvit, kdo z nich daň uhradí. Jak je uvedeno v titulku. Nyní hradí 4 % kupující a jak se říká, přes to nejede vlak. Hlavním důvodem je fakt, že v případě nezaplacení daně se mnohem lépe vymáhá z někoho, kdo majetek nabyl. Než z toho, kdo ho právě prodal.
Kupující musí změnit chápání
Teprve až praxe ukáže, jak si to tzv. sedne. Každopádně dnes musí kupující při hledání nemovitosti v inzerci počítat s tím, že k inzerované částce je potřeba přičíst ony 4 %. Pokud to samozřejmě není uvedeno v samotném inzerátu jinak. Bude tak docházet k drobným zmatkům a zřejmě i debatám na téma „to je, nebo není včetně daně?“.
Každopádně doporučuji, poradit se před prodejem nemovitosti s profesionálem, který tyto praktické kroky zná a velmi dobře se v nich orientuje. Nejen daň z nabytí nemovitosti je totiž nezanedbatelná částka. Proto je vhodné prodej nemovitosti konzultovat s odborníkem a eliminovat fakt, že se o nějaké peníze připravíte.
Autor: Ing. Pavlína Maříková
Spojuji dvě vášně – svět nemovitostí a svět investic.
Jako odhadce vidím skutečnou hodnotu nemovitosti, jako investor sleduji příležitosti i v jiných aktivech.
Proto nabízím poradenství nejen při koupi či prodeji nemovitosti, ale i při rozhodování, zda volné prostředky uložit do nemovitostí, drahých kovů nebo moderních investic.
Pokud se klient rozhodne pro prodej, navrhuji a realizuji celý proces jako promyšlenou strategii.
Nejde jen o vystavení inzerátu, ale o práci s potenciálem nemovitosti, cílovou skupinou a příběhem, který dává smysl kupujícímu a pomáhá mu pochopit a přijmout nastavenou cenu.
Díky nadhledu nad realitním i investičním trhem, důrazu na správné nacenění, cílený marketing a profesionální homestaging připravuji nemovitosti tak, aby oslovily správné kupující a obstály v konkurenci. Právě tím se můj přístup liší od klasické realitní praxe.